Cybersecurity begint bij mensen.
Veel incidenten ontstaan niet door ontbrekende technologie, maar de praktijk leert dat menselijk gedrag nog steeds de zwakste schakel is.
- Training op locatie:
Praktische sessies bij jou op kantoor, waarin medewerkers leren hoe ze cyberrisico’s herkennen en voorkomen. Direct toepasbare tips voor veilig werken. - Continu bewustzijn:
Maandelijks korte updates en microtrainingen houden cybersecurity top-of-mind. Zo blijft jouw team alert op nieuwe dreigingen. - Phishing testen:
Simuleer realistische phishing-aanvallen om medewerkers te trainen in het herkennen van verdachte e-mails. Inclusief rapportage en verbeteradvies.
Een verkeerd gestuurde e-mail, een printopdracht naar de verkeerde printer, een factuur naar de verkeerde klant, een login op een phishing pagina, openen van een schadelijke bijlage, klikken op een foute link, accorderen van MFA zonder duidelijke aanleiding of verkeerd verwerken van medische gegevens. De meest voorkomende fouten maken we tijdens onze dagdagelijkse werkzaamheden en vaak met de beste bedoelingen.
Meestal gebeuren deze incidenten onder (tijds)druk, door onoplettendheid of vermoeidheid, uit nieuwsgierigheid of bij routine werkzaamheden. Afhankelijk van het soort data kunnen de gevolgen echter erg groot zijn.
Daarom is het van groot belang dat je naast alle technische maatregelen ook aandacht besteed aan de menselijke kant. Iedereen kan een keer een moment van onoplettendheid hebben: Train daarom je mensen regelmatig, om bewustzijn te stimuleren en het leren herkennen van (bijna) incidenten. Door samen alert te zijn kun je elkaar vaak nog helpen en een groter incident voorkomen.